Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

vrijdag 3 maart 2023

Constellatie: Horum Virginis



HORUM VIRGINIS (2:10-2:57)

DETAIL 

Jeg har ingenting
Men jeg har alt
Når jeg har deg


Soms erger ik me aan mezelf als ik weer de politieke toer op ga. Omdat die explosieve cocktail van idealen en emotie introduceren in m'n creatieve werk voelt als het tekenen van een sombere schaduw of het toevoegen van een nadrukkelijke kleurfilter. Waar is dan nog het persoonlijke, het echte artistieke? Maar misschien is het omgekeerd, en zijn creatievelingen al te vaak de eersten om onnodig en enthousiast hun hals door de strop van het apolitieke te steken. Letterlijk als onnozele halzen. Want, hoe je het ook draait of keert, we zijn hier allemaal samen en leven in dit zompige nu. L'art pour l'art is ofwel steriel en irrelevant, ofwel het product van mensen die de luxe hebben om zich te kunnen onttrekken van de veelvormige hydra van de banaliteit. En dat is het. Je wil niet bezig zijn met die banaliteiten, zoals je belastingbrief, checken welk voedsel nu ethisch geproduceerd is, zitten luisteren naar de zoveelste beunhaas die zot is van zijn eigen glorie.

De Israëlische intellectueel en historicus Yuval Noah Harari beweert dat dataïsme de religie is van de nabije toekomst. Misschien is ze dat zelfs nu al, of bouwt ze het platform om de nieuwe religie op te installeren. Maar wat doen we dan met het irrationele? De diepe kronkels, zoals de lachstuipen, de kinks, de onverzettelijke haat of de angst? Dat we nog geen echte zelfbewuste artificiële intelligentie kunnen bouwen, betekent immers dat we nog niet alles begrijpen over wat bewustzijn maakt tot bewustzijn – een probleem dat Harari overigens zelf ook erkent, hoewel hij eerder lijkt te geloven dat het mogelijk is voor mensen om zelfbewustzijn te creëren als bijproduct en zonder intentie, zoals wijzelf ook zelfbewustzijn hebben verkregen zonder intentie of duidelijk aanwijsbare reden, tenzij je gelooft in God.

Ik haat niet.

Ik heb soms de slappe lach.

En ik voel erg veel angst.

Soms voel ik de angsten als dunne druppels naar beneden rollen over een donker venster, soms is het een inktzwarte nevel die me helemaal dreigt op te slokken. Soms is de angst abstract en onbestemd, unheimisch en bijna kosmisch, dan weer neemt de angst vele concrete gezichten aan, maar doorgaans komen de angsten neer op twee hoofdcategorieën. Angst voor een vroegtijdige dood (die mijn eigen schuld is) en angst om gewogen te worden en te licht te worden bevonden (een ander soort dood, zeg maar).

Ik verzet me met alle macht tegen die angsten, soms door me in de eerste de beste mijnschacht vol drank, seks en drugs naar benden te werpen met doodsverachting, soms door 160km/u te rijden ’s nachts op de E40 als er geen verkeer is. Je zou die kunnen zien als een vlucht in plaats van als een gevecht, maar het is geen vlucht, dat zou betekenen dat ik mijn angsten niet onder ogen wil komen of het hoofd niet te bieden, wat ik juist elke dag doe. Sinds mijn tienerjaren heb ik nu en dan golven van paniekaanvallen maar het duurde tot mijn 33ste eer ik die kon duiden als dusdanig. Het was voordien altijd een gebrek aan energie, hyperventilatie, en ga zo maar verder. Maar toch ben ik door elke aanval heen geploeterd. Ik weigerde om thuis te blijven en mijn cirkels klein te houden uit schrik om angstig te zijn. Ik bleef verschijnen aan kassa’s hoewel me die soms een onredelijke angst inboezemden.

De telefoon pingt opnieuw en ik besef dat ik mijn ogen gesloten had. Zou het opnieuw Olivia zijn?


Dit is maar een extract van het zesde hoofdstuk van 'Constellatie', dat je vanaf 15 april digitaal kan kopen op Boekjeswebshop. Enkel Patreon-abonnees hebben toegang tot de volledige hoofdstukken en kunnen het boek later ook gratis krijgen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten