Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

dinsdag 7 maart 2023

Constellatie: Horum Librae


HORUM LIBRAE (2:58-3:58)

BESCHAVING 

La caresse et la mitraille
Et cette plaie qui nous tiraille
Le palais des autres jours
D'hier et demain
Le vent les portera


Ik sta op en ga door de gang en de woonkamer naar het balkon om wat koele lucht in te ademen. Ik ben alleen. Buiten de occasionele auto die passeert is er niemand en vervluchtigt mijn adem weerloos boven de straat, drie meter dieper. Helemaal vanuit mijn troonkamer klinkt pompende techno van Vitalic. Ik kan mijn inkten voetstappen traceren, die mee pulseren op de ritmes. Is het toch waar, dat ik altijd achterwaarts vooruit gelopen heb? Dat ik altijd blind de toekomst in ben gevaren omdat ik voortdurend het verleden in de gaten moest houden, opdat het niet zou transformeren tot onverdiende nostalgie?

De trillende baslijnen kondigen een nieuwe muzikale bezoeker aan die patronen op de deuren begint te tekenen. Rooms van Sasha (de Britse producer, niet de Duitse maker van camambertballads en ook niet de Duitse eurodanceproducer) begint te spreken: “The coast is clear – open road / I watch you reach for another / The dreams we had are getting old / Too far away to remember / Sometimes it’s better not to know/ Some doors should always stay closed / Rooms that you are never going to”. Er zit iets in mijn borst van lood. Toen ik vorig jaar 36 werd zei ik dat, ondanks de tegenslag van de laatste jaren, ik wel kon terugkijken op een half leven waarin ik de meeste dingen die ik deed niet anders zou gedaan hebben. Nu twijfel ik daar aan.

Ik staar het verleden in, soms om dingen opnieuw te evalueren. Soms om mezelf ervan te verzekeren dat ik het niet beter had kunnen doen. Soms om te verklaren waarom ik nu zo diep in de stront zit.


Dit is maar een extract van het zevende hoofdstuk van 'Constellatie', dat je vanaf 15 april digitaal kan kopen op Boekjeswebshop. Enkel Patreon-abonnees hebben toegang tot de volledige hoofdstukken en kunnen het boek later ook gratis krijgen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten