Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

vrijdag 17 februari 2023

Constellatie: Horum Tauri


HORUM TAURI (22:00-23:02)

THUIS

 

Een eigen huis - een plek onder de zon
en altijd iemand in de buurt die van me houden kon.
Toch wou ik dat ik net iets vaker,
iets vaker simpelweg gelukkig was


Na het toiletbezoek haal ik de stofzuiger van stal. Niet om de inhoud van de pot op te zuigen (zou dat zelfs mogelijk zijn?) maar om stukjes toiletpapier op de vloer mee weg te zuigen. Tyrs spook is deze ochtend namelijk twee wc-rollen te lijf gegaan en de restanten van zijn slachtpartij liggen overal over de vloer uitgespreid. Hem daarvoor straffen is zinloos, tenzij ik hem zou betrapt hebben terwijl hij bezig was. Katten hebben absoluut geen concept van schuld en slechts een zeer beperkt gevoel van schaamte. Misschien zou Tyrs spook een prima politicus zijn. Zijn aaibaarheidsfactor heeft hij zeker al mee. Je kan er bovendien niet lang boos op blijven. En hij potverteert als geen ander.

Ik denk aan stofzuigers van decennia geleden, in mijn verbeelding gietijzeren gevallen die draaiden op diesel en op tranen van uitgebuite Congolezen. Deur-aan-deurverkopers van dat type stofzuigers bestaan niet meer, niet alleen omdat je vandaag via internet simpelweg alles kan bestellen van een onnozel pingpongballetje tot een hyperrealistische sekspop, maar ook omdat iedereen die niet in een krot woont, tegenwoordig zelf een stofzuiger heeft. Na zijn mislukte carrière hing Theofiel Boemerang, de gewiekste deur-aan-deurverkoper uit ‘Suske en Wiske’, zich op aan een darm (gaat een leven lang mee!) die opgerold zat tegen een garagebuis (zit zeker geen lood in) en dwaalde toen de mist in. Theophilus exit et probisci se suspendit. Ook James Joyce wist dit al.


Dit is maar een extract van het tweede hoofdstuk van 'Constellatie', dat je vanaf 15 april digitaal kan kopen op Boekjeswebshop. Enkel Patreon-abonnees hebben toegang tot de volledige hoofdstukken en kunnen het boek later ook gratis krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten