Over 'Onklare taal'

'Onklare taal' is de verzamelnaam van diverse tekstprojecten van mijn hand. Dit is de poëzieafdeling daarvan. Hier kan je zowel de laatste nieuwe gedichten als ook een selectie van oudere gedichten vinden. De weg een beetje kwijt? Deze link brengt je terug naar de homepage van 'Onklare taal'.

Overigens kan je hier gratis mijn poëziebundels downloaden in PDF-formaat: 'Epicentrum' (2012), 'Synaeresis' (2012), 'Subductie' (2013), 'Enceladus' (2015), 'Volterra' (2017), 'De snelheid van de duisternis' (2019) en 'Indiscrete wiskunde' (2021). Behalve 'Synaeresis', dat één verhalend gedicht is in twee delen, bevatten de anderen telkens een 30-tal geredigeerde en zorgvuldig geselecteerde gedichten, met duiding en een nieuwe indeling. In 2020 verscheen mijn debuutroman 'Fragmentariërs'. In 2023 bracht ik de opvolger 'Constellatie' uit.

donderdag 9 juni 2016

Gert wil neuken (IV)

De dubbele standaard

Gert was opgelaten maar zelfzeker. Hij zat aan het venster van een tearoom tegenover Olivia, die hij vier dagen geleden had leren kennen op het feestje van Yannick. Het uitwisselen van nummers was ongedwongen gebeurd, het opzetten van het afspraakje zonder problemen. Het was diep in de zaterdagnamiddag en ze hadden er al een uur praten op zitten over hun werk, hun studies, tv-programma's die ze volgden en muziek die ze leuk vonden. Daar hadden ze hun verschillen, maar niets dat er echt toe deed. Gert vroeg zich nu wel af waar dit nu heen ging. In alle aspecten leek dit meer op een gewone date dan wat hij zich had voorgesteld als een seksdate. Had hij dat dan duidelijker moeten maken? Een sms sturen met "neuken?" was ook zo boers. Zou dat ooit al gewerkt hebben? Direct zijn kon zijn charme hebben maar Olivia leek hem niet het type vrouw dat dit zou appreciëren. Of werd dit dating in Amerikaanse stijl, waar eerst seks zou volgen en ze dan zouden zien hoe het verder zat? Hij vond Olivia beslist interessant, maar een relatie met haar zag hij nog niet onmiddellijk zitten.
"Is er buiten iets te zien?" vroeg ze.
Hij veerde op.
"Nee. Ik was even verloren in m'n eigen gedachten."
"Niet te diep, hoop ik."
"Dat valt mee. Pootjebaden."
Ze glimlachte en nam een slok thee.
"Nu goed," zei ze toen, "wat is je eindplan eigenlijk?"
Gert keek eerst even naar beneden maar fronste toen.
"Had ik je dat al niet gezegd?"
"Niet rechtstreeks, nee. Je leek me te zoeken zonder te weten wat je eigenlijk zocht."
"O. Wel, ik heb altijd in relaties gezeten, en..."
Hij hoorde het zichzelf zeggen maar het leek alsof zijn zin niet bij hem hoorde. Olivia zei niets en bleef hem fixeren met haar arendsblik.
"Ennn?" vroeg ze toen er niets meer kwam.
Gert liet zijn koffielepel door de vingers van zijn rechterhand glijden.
"Ik wil seks," zei hij plompverloren. Olivia lachte hartelijk.
"Goed. Het hoge woord is eruit."
"Elegant kan je dat nooit zeggen, zeker?"
"Nee, maar het is goed dàt je het zegt. Ik hou niet van onduidelijkheid."
Gert dacht eraan terug dat Olivia in een relatie had gezeten met twee of drie mensen tegelijkertijd.
"Maar hoe komt het dan dat het zo simpel lijkt als je verhalen hoort van andere mensen? Dat die dingen gewoon, tja... gebeuren?"
"Elke context is anders. Er zijn mannen die kunnen spreken en begrijpen zonder veel woorden te gebruiken. Maar de meesten kunnen het niet en kunnen niet eens woorden juist gebruiken."
"Het vergt oefening, zeker," grinnikte hij flauw.
"Misschien."
"En hoe zit het met jou?" vroeg hij toen.
"O. Dat hangt er wat van af. In elk geval wil ik niets eenmaligs."
Het ideaalbeeld van de hevige, plotse partij seks met een zo goed als onbekende was aan het vervluchtigen aan lichtsnelheid.
"Jij wel, dan?" vroeg ze.
"Ik weet het niet meer zo goed, denk ik. Misschien is iets louter eenmaligs ook niets voor mij, maar hoe kan ik dat echt weten zonder dat ik het gehad heb?"
"Je weet ook niet hoe het voelt om seks te hebben met een man en toch zou je het niet proberen om die reden."
"Dat is waar."
Olivia nam nog een slok thee en Gert voelde zich vastgereden.
"Neem het me niet kwalijk," zei hij, "maar soms denk ik dat jullie het makkelijker hebben."
Ze lachte met één kant van haar mond.
"Ga verder."
"Ja, ik bedoel, we zijn 2016 en nog altijd wordt verwacht dat mannen initiatief nemen, afwijzing riskeren, de zaken duidelijk maken, en zo verder. Als vrouw een one-night-stand beleven is supersimpel. Ga naar het dichtste café en een uur later kan je al naar huis met iemand."
"Maar wat voor iemand zal dat dan zijn?"
"Iemand als jij kan vast wel iemand aan de haak slaan die er goed genoeg uit ziet en genoeg inhoud heeft om een nacht te overbruggen."
Olivia tikte nu met haar lepel tegen haar theeglas en was de ernst zelf.
"Ja, maar heb je al eens stilgestaan bij al die andere zaken? Bijvoorbeeld dat voor veel mannen mijn waarde daalt naarmate ik sneller toehap? Dat mannen die meer interesse hebben in one-nigh-stands dikwijls neerkijken op vrouwen? Of dat ik het risico loop om gedrogeerd en verkracht te worden? Of dat mannen afwijzen ook risico's inhoudt? Er zijn er genoeg die er agressief van worden, of het woord "nee" gewoon niet willen begrijpen. Je hebt gelijk dat het louter feitelijk voor mij simpeler is om me uit te leven met wisselende partners als ik dat zou willen, maar de prijs die ik er voor moet betalen is één die veel vrouwen niet willen betalen."
"Mja. Ik heb een vrouw nooit bekeken als een slet omdat ze 10 partners heeft gehad. Die dubbele standaard is inderdaad dom. Maar wat heb ik daar als individu nu mee te maken? Waarom zou ik moeten betalen voor wat al die andere mannen doen?"
"En waarom zou ik dat moeten doen? Je kan een sociaal probleem niet zomaar uitbesteden omdat jij er zelf geen last van hebt."
"Ok. Goed. Ik begrijp je punt. Maar zoals ik zei hanteer ik geen dubbele standaard."
"Prima, maar wat als ze ooit sekswerk zou gedaan hebben?"
Gert blies.
"Tja... hangt ervan af."
"Waarvan? Ook al heeft ze nog gangbangs gedaan met 30 man, als ze op dat moment enkel in jou geïnteresseerd is, wat zou dat je kunnen schelen?"
Opnieuw vastgezet. Gert begon te begrijpen wat Yannick had bedoeld met Olivia's intensiteit.
"Zou het jou iets kunnen schelen? Er zijn ook meisjes die geen jongen willen die veel heeft rondgeslapen," vroeg hij.
"Nee, niet als het om iets vrijblijvends gaat. En aantallen doen er niet toe. Hoewel, ik zal toegeven dat als iemand van 30 al 250 of meer partners heeft gehad, dat er misschien iets pathologisch speelt, of een aspect van competitie die het loutere plezier overstijgt."
"En een serieus lief? Moet die voldoen aan andere standaarden."
Een opdiener kwam langs maar Gert wuifde die weg.
"Dan moet er gewoon meer compatibiliteit zijn. Als een man met wie ik me jaren samen zie zijn, geïnteresseerd is om in kelders opgehangen te worden aan een x-frame, dan zal ik die kink nooit kunnen waarmaken want mij interesseert die niet. Dat wil daarom niet zeggen dat dat voor de rest geen fijne man kan zijn of dat er iets mis is met zijn verlangens."
"Hoe zei Yannick dat ook altijd weer? Your kink is not my kink and that's ok?"
"Precies," zei Olivia.
Het was even stil. Zijn kop en haar glas waren allebei leeg en de koekjes waren ook op.
"O, sorry Gert," zei Olivia toen, "Ik heb het een beetje verbrod, hé?"
Gert haalde zijn schouders op.
"Nee, het is ok. Ik heb tenminste iets bijgeleerd."
"Dat is lief van jou. Maar ik denk wel dat duidelijk is dat we momenteel elk ergens anders staan, niet?"
"Spijtig genoeg, ja," zei hij oprecht.
Ze kneep in zijn hand.
"Denk je dat je nog eens mee komt met Yannick?"
"Misschien," zei hij ontwijkend.
"Je ziet maar," zei ze, "En ik betaal wel hier, vandaag."

Een uur later had Gert in de stad iets alleen gegeten en veel zitten nadenken, maar de wol in zijn hoofd leek enkel toegenomen. Wat begonnen was als een bijna schurkachtige tocht om te gaan tot de essentie van wat hij en zijn "Kleine Meneer Gert" echt leken te willen, was een labyrint geworden. Wat was hij soms graag dommer geweest om zich daar allemaal geen zorgen over te maken, of juist slimmer zodat hij er zich aan kon onttrekken. Was hij dan voor altijd veroordeeld tot de middelmaat?

Verder naar het laatste deel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten